Od 1. apríla 2015 platí na Slovensku zákon, ktorý zakazuje lekárom v ordináciách vyberať poplatky od pacientov za objednanie sa na vyšetrenie, vypísanie receptu, výmenný lístok, či lekársky poukaz na kúpeľnú liečbu. Realita je však iná.
Aj rok a pol po zavedení zákona stále viac ako polovica Slovenských pacientov uhrádza tieto poplatky pri návšteve lekára, dokonca niektoré sa aj navýšili.
Poplatky budú zrejme zvyšovať
V utorok 27. septembra minister Drucker pripustil, že poplatky u lekára za objednanie na vyšetrenie a ostatné úkony sa opäť vrátia, aj keď možno v obmenenej podobe.
Priemerný Slovák je za takéto objednanie ochotný priplatiť si 4 až 5 eur. Hoci objednanie na presný čas niekomu vyhovuje z hľadiska ušetreného času v čakárňach ordinácií, menej solventný Slovák môže nadobudnúť pocit, že sa k lekárovi len tak ľahko nedostane.
Slováci hľadajú alternatívy
Moderná alternatíva, ktorá už dnes šetrí čas aj peniaze pacientov je telemedicína. Tá funguje na princípe lekára na telefóne 24 hodín denne. Pacient tak nemusí kvôli konzultácii s lekárom cestovať do nemocníc a vzdialenejších zdravotných zariadení, a šetrí svoj čas aj peniaze.
Podľa internej lekárky MUDr. Janekovej, odbornej garantky služby Rodinný lekár, sa až 30% návštev lekára dá vyriešiť telefonicky. K takýmto úkonom patrí vypísanie výmenného lístka, ktorý služba Rodinný lekár zasiela pacientom na email, objednanie na vyšetrenie kedykoľvek a kdekoľvek na Slovensku, poradenstvo ohľadom medikamentov, liečby, diét.
S lekárom aj o polnoci
Služby telemedicíny Rodinný lekár Slováci doposiaľ využili viac ako 60 tis. krát. Vďaka takejto forme konzultácie cez telefón, alebo aj videohovor sa spojíte s lekárom kedykoľvek, čo môže najmä mamičkám s malými deťmi, starším ľudom, či chronicky chorým pacientom výrazne uľahčiť riešenie zdravotných ťažkostí.
Vďaka spojeniu moderných technológii s lekárskou starostlivosťou tak môže mať aj priemerne zarábajúci Slovák svoje zdravie pod kontrolou.