chromChróm je stopový prvok pôsobiaci ako odtučňovací prostriedok, staviteľ orgánov, liek pri cukrovke a zbraň proti srdcovým chorobám. Je nevyhnutný pre rast a zachovanie dobrého zdravotného stavu.

Chróm sa vyskytuje v niekoľkých chemických formách. Potravinové doplnky zvyčajne obsahujú chromium pikolinát alebo chromium polynikotinát. Iný typ chrómovej zlúčeniny je obsiahnutý v pivovarníckych kvasniciach. Mnohí ľudia nemá v potrave dostatok tohto minerálu, a preto je vhodné užívať ho ako doplnok.

Funkcia chrómu


Dostatočný príjem chrómu je nevyhnutný pre štiepenie bielkovín, tukov a sacharidov, pomáha v tele udržiavať normálnu hladinu krvného cukru (glukózy), môže tiež znižovať hladinu celkového cholesterolu, (škodlivého) LDL cholesterolu a triglyceridov.

Účinky chrómu

Tento minerál pomáha využívať telu inzulín, hormón, ktorý prenáša do buniek krvný cukor, glukózu. Tam je potom využívaný ako zdroj energie. Ak je v tele jeho dostatok, organizmus môže inzulín dobre využívať a udržuje normálnu hladinu cukru v krvi. Okrem toho sa tento minerál zúčastňuje na štiepení bielkovín a tukov.

Dostatočný príjem chrómu môže zabrániť cukrovke u ľudí s rezistenciou na inzulín. Táto porucha spôsobuje zníženú citlivosť organizmu na inzulín tak, že pankreas ho musí vytvárať stále viac, aby sa hladina cukru udržiavala v normálnych hodnotách. Keď už pankreas nedokáže plniť čoraz väčšie požiadavky tela na inzulín, vyvíja sa diabetes II. typu. Chróm môže tento výsledok odvrátiť, pretože umožňuje lepšie využitie inzulínu v tele.

Okrem toho sa chróm uplatňuje pri štiepení tukov, pretože pomáha znížiť hladinu škodlivého cholesterolu a naopak zvyšovať hladinu prospešného cholesterolu, čím znižuje riziko srdcových chorôb. Tento minerál zmierňuje bolesti hlavy, podráždenosť a ostatné príznaky zníženej hladiny krvného cukru (hypoglemie) tým, že bráni poklesu hladiny krvného cukru pod normálne hodnoty. Diabetikom pomáha kontrolovať hladinu krvného cukru.

Užívanie chrómu

Chróm je v doplnkoch obsiahnutý v bezpečnej hornej hranici. Toto množstvo sa používa na udržanie dobrého zdravotného stavu, pri plánovanej redukcii váhy či úprave účinnosti inzulínu. Dávku 200 mcg užívajte pri jedle alebo s plným pohárom vody, aby ste znížili možné podráždenie žalúdočnej steny. Tento minerál sa lepšie vstrebáva, ak sa užíva s potravinou bohatou na vitamín C (prípadne s vitamínovým doplnkom). Uhličitan vápenatý alebo antacidá jeho vstrebávanie znižujú.

Zdroje chrómu 

Medzi potraviny obsahujúce chróm patria celozrnné obilniny, zemiaky, slivky, arašidové maslo, orechy, pivovarské kvasnice a všetky druhy „darov mora“. Nízkotučné diéty bývajú bohatšie na tento minerál ako strava s vysokým obsahom tuku.

Čomu sa vyvarovať pri užívaní chrómu

Chorí s cukrovkou sa musia pred užívaním chrómu poradiť so svojím lekárom. Tento minerál môže ovplyvniť účinok inzulínu alebo inej diabetickej liečby. Ak máte zdravotné problémy, poraďte sa o užívaní potravinových doplnkov so svojím lekárom.

Zaujímavosť

Celozrnný chlieb je dobrým zdrojom chrómu. Čistené zrná obsiahnuté v bielom chlebe obsahujú tohto základného prvku iba nepatrné množstvo.

Chróm
5 (99.2%) 25 hodnotení