vysoký-cholesterolVysoký cholesterol v krvi zvyšuje riziko srdcového infarktu a pravdepodobne aj mŕtvice. Zmena stravovacích návykov, vitamín C a E a niektoré rastlinné látky pomáhajú udržať priaznivú hladinu cholesterolu a tým znížiť uvedené riziká.

Cholesterol je látka podobná tuku, ktorá je trvalo obsiahnutá v krvi. Organizmus potrebuje určité množstvo cholesterolu na udržiavanie bunkových membrán a zachovanie ďalších životných funkcií. Ale vysoký cholesterol vedie k upchávaniu ciev, ktoré môže byť príčinou srdcovej a mozgovej príhody.

Cholesterol sa v krvi prenáša dvomi typmi bielkovín: lipoproteínmi s nízkou hustotou (LDL), ktoré transportujú tri štvrtiny cholesterolu, a lipoproteínmi s vysokou hustotou (HDL). Meria sa jednak celkový cholesterol a potom sa oddelene meria „škodlivý“ LDL cholesterol a „prospešný“ HDL cholesterol.

Vysoké hodnoty LDL a celkového cholesterolu zvyšujú riziko cievnych príhod, rovnako ako príliš nízka hodnota HDL (pod 0,9 milimólov na liter). Lekári odporúčajú udržiavať hladinu celkového cholesterolu nižšiu ako 5,6 milimólov na liter (ideálne okolo 5,2 milimólov) a hladinu HDL tak vysokú, ako je to možné.

Príčiny vysokého cholesterolu


Vysoký cholesterol býva spájaný so stravou obsahujúcou veľké množstvo živočíšnych tukov, ako je hovädzie mäso, maslo a výrobky z plnotučného mlieka. Taktiež s kokosovým, palmovým olejom a nasýtenými tukmi používanými v priemyselne spracovaných potravinách. Od tejto teórie sa dnes už upúšťa, pretože cholesterol z potravy sa vstrebáva pomerne málo.

Hodnoty cholesterolu sú ovplyvňované hlavne cholesterolom vytváraným v tele. Tvorba tohto cholesterolu je však určite stimulovaná vysokým príjmom nasýtených tukov. Nadmerná váha, fajčenie a nedostatok pohybu tiež prispievajú k zvyšovaniu hladiny cholesterolu a rolu môže hrať aj dedičnosť.

Príznaky vysokého cholesterolu

Vysoký cholesterol nemá zvyčajne zvláštne príznaky, je však rizikovým faktorom pre iné ochorenia s jasnými prejavmi, ako je napr. angina pectoris. Ak sú hodnoty cholesterolu obzvlášť vysoké, môže sa to prejavovať tvorbou nažltlých uzlíkov pod kožou na lakťoch, kolenách alebo v koži pod očami.

Liečba vysokého cholesterolu

Hodnotu cholesterolu môže pomôcť kontrolovať niekoľko prírodných doplnkov. Začnite užívať zároveň vitamíny C, E a cesnak. Sú bezpečné aj pri dlhodobom užívaní a môžu sa užívať spoločne s klasickými liekmi. Vitamín C zvyšuje účinnosť vitamínu E a predpokladá sa, že okrem toho zvyšuje hladinu ochranného HDL cholesterolu. Schopnosti cesnaku znižovať vysoký cholesterol nie je úplne preukázaná, ale vo vyváženom množstve je prospešný.

Vitamín E neznižuje cholesterol priamo, ale zvyšuje hodnotu HDL cholesterolu a bráni počiatkom tvorby koronárnych plátov.

Chróm pomáha znižovať škodlivý cholesterol u ľudí, ktorých strava obsahuje príliš veľa chemicky čistených potravín. Zároveň zvyšuje hladinu prospešného cholesterolu. Stravu chudobnú na vlákninu môžeme obohatiť semienkami skorocelu blškového a ovsenými otrubami, ktoré majú podobný účinok. Na zníženie vstrebávania cholesterolu z potravy a z vylučovanej žlče môžete užívať beta-sitosterol. Tiež výťažok z artičokov sa môže ukázať ako účinná alternatíva liekov – ako znížiť vysoký cholesterol.

Doporučené dávkovanie doplnkov pri vysokom cholesterole

  • vitamín E 250 mg dvakrát denne (ak užívate lieky proti zrážaniu krvi, poraďte sa s lekárom)
  • vitamín C 500 mg dvakrát denne (ak sa objaví hnačka znížte dávku)
  • cesnak 400 až 600 mg sušeného koncentrátu denne
  • chróm 200 mcg raz denne
  • beta-sitosterol 300 mg dvakrát denne (pravdepodobne je nutné dlhodobé užívanie)
  • artičok 500 mg výťažku trikrát denne
  • skorocel blškový (vláknina) jednu lyžičku prášku rozpustiť v pohári vody alebo šťavy a užívať dvakrát denne (pite osem pohárov vody denne)

Ak máte zdravotné problémy, poraďte sa o užívaní potravinových doplnkov so svojím lekárom.

Kedy vyhľadať lekára

Nechajte si hladinu cholesterolu skontrolovať raz za päť rokov a častejšie, ak máte hodnoty celkového cholesterolu vyššiu ako 5,6 milión na liter. Ak domáce prostriedky neznížia dostatočne hladinu vášho cholesterolu počas dvoch alebo troch mesiacov, bude pravdepodobne nutné užívať klasické lieky. Tie znižujú riziko srdcovej príhody až o 25 percent.

Vysoký cholesterol – zaujímavosti a rady

Doma vykonávané testy na hodnoty cholesterolu sú síce vyhovujúce a výsledky získate počas niekoľkých minút, nie sú však vždy úplne spoľahlivé a nemerajú hodnoty HDL cholesterolu. Preto je bezpečnejšie overiť si údaje vyšetrením u lekára. Vynechajte zo svojho jedálnička nasýtené tuky.

Mäso nahraďte tučnými rybami a jedzte stravu bohatú na vlákninu – celé zrná, zeleninu, ovocie a sóju (v podobe tofu a sójového mlieka), používajte olivový olej. Pravidelne sa pohybujte a cvičte.

Ak trpíte vysokým cholesterolom odporúča sa užívať cesnakové doplnky.

Podľa klinických štúdií môžu látky nazývané tokotrienoly, extrahované z ryžových otrúb, znižovať hladinu cholesterolu. Ak používate ako doplnok olej z ryžových otrúb bohatý na tokotrienoly, znížia sa hodnoty vášho celkového cholesterolu aj LDL cholesterolu. Podľa nedávnej americkej štúdie pitie troch pohárov pomarančového džúsu denne zvyšuje hodnotu prospešného HDL cholesterolu v krvi. Dôvod tohto účinku nie je známy.

Podľa jednej novšie štúdie väčšina ľudí s vysokými hodnotami cholesterolu môže dosiahnuť poklesu jeho hodnoty o 10 percent, ak bude kombinovať nízkotučnú diétu s užívaním 5 g blškového semena dvakrát denne. Účinok je nápadnejší u ľudí s vyššími hodnotami cholesterolu. Viete, že umelé tuky, ktoré znižujú LDL cholesterol, obsahujú rastlinné steroly extrahované zo sójových bôbov alebo borovicovej kôry, ktoré znižujú spätné vstrebávanie cholesterolu zo žlče vylúčenej do čriev?

Vysoký cholesterol
5 (99.2%) 25 hodnotení