bolesť-hlavyKaždý človek má čas od času bolesti hlavy, ale asi len šesť percent bolestivých stavov je skutočná migréna. Niektoré potravinové doplnky môžu byť v prevencii a liečení týchto ťažkostí rovnako účinné alebo dokonca účinnejšie ako klasické lieky. Najčastejším typom bolestí hlavy sú tzv. tenzné alebo vazomotorické bolesti. Tvoria takmer 90 percent bolestí hlavy. Bývajú veľmi silné a často sa môžu vracať. Migréna je ťažká pulzujúca bolesť, ktorá väčšinou postihuje len jednu polovicu hlavy, záchvat môže trvať hodiny alebo aj dni a často mu predchádzajú varovné príznaky.

Príčiny bolesti hlavy


Väčšinu bolestí hlavy vyvoláva svalové napätie (preto názov tenzia). Presná príčina migrenóznych bolestí nie je doposiaľ známa, predpokladá sa však, že podmetom k nej sú spazmy tepien, ktoré zásobujú mozog krvou. Môže to súvisieť s nízkou hladinou serotonínu obsiahnutého v mozgu. Migrény bývajú dedičné ochorenie a ženy k nim bývajú náchylnejšie ako muži.

Vyvolávajúce faktory, ktoré môžu byť príčinou tenzných aj migrenóznych bolestí, sú veľmi rozmanité. Patria k nim určité druhy potravín, stres, nedostatok spánku, zmeny počasia alebo ostré svetlo. Ďalšími príčinami môžu byť výkyvy hladiny krvného cukru, pečeňové ochorenia, bolesti zubov, hormonálne zmeny, chemické látky z vonkajšieho prostredia, fajčenie, pobyt v zafajčených priestoroch a iné.

Príznaky bolesti hlavy

Tenzná bolesť hlavy sa prejavuje trvalou bolesťou celej hlavy alebo jej časti, bolestivými miestami na šiji a v horných zuboch. Nahromadené tenzné bolesti hlavy sa prejavujú intenzívnou pulzujúcou bolesťou na jednej strane hlavy, ku ktorej dochádza niekoľkokrát denne v období aj niekoľkých mesiacov.

Migréna sa prejavuje intenzívnou pulzujúca bolesťou, najskôr v blízkosti jedného oka alebo v spánku, potom v celej polovici hlavy či v celej hlave, ďalej migrénu sprevádza nevoľnosť a zvracanie, bolestivá svetloplachosť, časté varovné príznaky – farebné mihanie pred očami, vlnité obrysy, výpadky zorného poľa, pocity chvenia, zvonenie v ušiach, závraty, potenie, mrazenie, únava, opuch tváre a podráždenosť.

Liečba bolesti hlavy

Doplnky dokážu zabrániť počiatočným príznakom bolesti hlavy, ale k potlačeniu rozvinutých bolestí hlavy sú väčšinou nutné klasické analgetiká.

Každý, kto trpí silnými bolesťami hlavy alebo migrénou, by mal dlhodobo užívať horčík a vápnik k udržaniu zdravých ciev a na zníženie svalového napätia.

Rimbaba dokáže znížiť frekvenciu a intenzitu bolestí hlavy, ak ju užívate niekoľko mesiacov. 5-HTP, jedna z foriem aminokyseliny tryptofán a základný stavebný kameň serotonínu, môže zabrániť príznakom rovnako účinne ako klasický liek, napríklad nauzea vymizne asi v priebehu dvoch týždňov, liečba však musí trvať niekoľko mesiacov.

Ak máte časté bolesti hlavy alebo migrény, môže byť riboflavín, jeden z vitamínov B, účinnejší ako rimbaba alebo 5-HTP. Vysoké dávky riboflavínu pravdepodobne zvyšujú rezervy energie v mozgových bunkách. Skúste tiež piť harmančekový čaj, všeobecné nervové tonikum, na zmiernenie stresu a utíšenie bolestí hlavy. Pomôcť vám môže aj kozlík (valeriána), ktorý zlepšuje krvný obeh a upokojuje úzkostné stavy, svalové napätie a bolesti.

Vitex lieči viacero menštruačných ťažkostí vrátane bolestí hlavy. Púpavový koreň môže pomôcť, ak majú príznaky súvislosť so zápchou (pôsobí ako mierne preháňadlo) alebo s poruchami funkcie pečene. Ak vám nepomôže žiadny z týchto uvedených prostriedkov, zvážte pridanie vitamínu C a kyseliny pantoténovej. Oba vitamíny povzbudzujú tvorbu hormónov, ktoré pomáhajú telu zvládať nepriaznivé účinky stresu.

Doporučené dávkovanie doplnkov pri bolesti hlavy

  • 250 mg horčíka a 500 mg vápnika dvakrát denne (užívajte pri jedle)
  • 200 mg riboflavínu každé ráno (najprospešnejšie pri chronickej migréne)
  • 250 mg výťažku z kozlíka (valeriány) dvakrát denne

Ak máte zdravotné problémy, poraďte sa o užívaní potravinových doplnkov so svojím lekárom.

Kedy vyhľadať lekára

Lekára vyhľadajte pri náhlom nástupe krutých bolestí hlavy, zvlášť ak sa objaví prvýkrát vo veku asi 35 rokov a neskôr. Taktiež ak sa objaví intenzívna bolesť hlavy po fyzickej námahe, ak je bolesť hlavy sprevádzaná horúčkou, stuhnutosťou šije, zmätenosťou, stratou reči alebo slabosťou jednej polovice tela alebo ak je migréna čoraz častejšia a je úpornejšia.

Bolesť hlavy – zaujímavosti a rady

Určité potraviny a nápoje, najmä tie, ktoré obsahujú zlúčeniny známe ako amíny, sú neslávne známe ako vyvolávajúce príčiny migrény. Ak trpíte migrénou, skúste vynechať zrelé syry, cibuľu, nakladanú zeleninu, orechy, údené mäso, červené víno, pivo, kyslú smotanu, čerstvé kysnuté pečivo, citrusové ovocie, paradajky, kofeínové nápoje a vajcia. Často býva za príčinu vyvolania záchvatu považovaná čokoláda, ale podľa nových štúdií tomu tak nie je.

Zaradenie rýb bohatých na omega-3 mastné kyseliny do jedálnička môže pomáhať v prevencii migrény. Omega-3 mastné kyseliny menia chemické látky obsiahnuté v krvi a znižujú riziko cievnych spazmov spájaných s migrénou. Pokiaľ trpíte bolesťami hlavy skúste jogu na zvládnutie stresu. Pite šesť až osem pohárov vody denne, veľa chodievajte a cvičte. Cvičte hlboké dýchanie, ktoré zvyšuje zásobenie mozgu kyslíkom. Skúste jesť ovocie alebo zeleninu päťkrát denne.

Bolesť hlavy (migréna)
5 (99.23%) 26 hodnotení